ROADTRIP SUOMESSA

Utelin varovasti poikaystävältä pari vuotta sitten tavattuamme, josko voitaisi mennä joskus telttailemaan. Hän oli niihin aikoihin armeijassa, eikä tästä syystä kovin innostunut ehdotuksestani. Jätettiin asia hautomaan ja päätin senkin päivän vielä joskus osuvan kohdalle. Ja niinhän se osui!

Meillä oli loppukesästä muutaman päivän vapaat, saatiin auto käyttöön ja lähdettiin ajelemaan ilman sen kummempaa päämäärää tarkoituksena tehdä pieni roadtrip Suomen sisällä. Hotellin bookkaus vaihtui mahtavan sään vuoksi hieman yllättäin teltanhakureissuun ja minä tottakai hihkuin innosta. Koska aikaa oli rajallisesti, valittiin kohde parin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Ehdittiin käydä juuri sopivasti Länsi-Suomessa ja poiketa paluumatkalla muutamassa teidän ehdottamassa paikassa.

Ajettiin Helsingistä 280km luoteeseen ja navigaattorissa määränpäänä oli Pinkjärvi. Säätiedote näytti onneksi pelkkää aurinkoa, sillä oltiin varauduttu teltalla ja kesämakuupusseilla. Saavuttiin perille ennen auringonlaskua ja ehdittiin pystyttämään teltta rauhassa. Olisin halunnut grillata laavulla iltapalamakkaraa, mutta kuivan kuukauden vuoksi metsäpalovaroitus oli päällä – ehkä seuraavalla kerralla sitten. Kuunneltiin musiikkia ja nautittiin toistemme seurasta taivaan punertaessa. Käytiin uimassa lämpimässä vedessä ja kuivateltiin rannalla illan pimentyessä. Ei ollut kiire mihinkään, olin ylpeänä siitä, että olin saanut poikaystäväni telttailemaan ja kaikenlisäksi hän totesi illan aikana, että hän jopa nautti siitä.

Herättiin aamulla, pakattiin teltta kasaan ja alettiin suunnittelemaan seuraavaa kohdetta. Oltiin hieman nälissämme, joten ajettiin Poria kohti aikaiselle lounaalle. Käytiin syömässä, poikettiin Puuvillassa hakemassa aurinkorasvaa ja paahtava keli lähes pakotti meidät Yyterin rannalle loikoilemaan. Ranta näytti hieman eriltä kuin alkukesän reissulla, jolloin siellä ei ollut meidän lisäksi ristin sielua. Viihdyttiin palvomassa aurinkoa siihen asti, kunnes kuumuudesta kiivastunut ampiainen pisti allekirjoittanutta kainaloon. Edellinen telttayö sujui niin mallikkaasti, että palattiin samaan paikkaan pystyttämään teltta ja vietettiin toinenkin yö samoissa maisemissa.

Kolmas päivä ja aika suunnata pikkuhiljaa takaisin kohti Helsinkiä. Tehtiin ensimmäinen stoppi Raumalla ja käveltiin hetki Vanhan Rauman katuja. Syötiin café Salissa lounasta, kierrettiin parit kirpputorit ja sisustusputiikit, joita täällä riitti hyvin! Vanhan Rauman kaduilla olisi voinut viettää aikaa enemmänkin, mutta aikataulut tuli vastaan ja jouduttiin jo pian jatkaa matkaa eteenpäin.

Seuraavana ajettiin Uuteenkaupunkiin jossa pidettiin kahvitauko. Navigaattori opasti meidät ensin Uudenkaupungin autioon keskustaan ja oltiin jo jatkamassa matkaa pysähtymättä. Löydettiin kuitenkin viimehetkellä viihtyisämpi kahvila-alue, jonka lähistölle laitettiin auto parkkiin.  Toinen meistä oli hieman heikossa hapessa napattuaan huolimattomasti edellisenä päivänä auringonpistoksen, joten stoppi venähti pidemmäksi ennen kun jatkettiin taas matkaa eteenpäin.

Uudestakaupungista ajettiin pikkuteiden kautta Naantaliin, jossa ei harmiksemme paistanut aurinko toivotulla tavalla. Naantali muistutti värikkäine puutaloineen hieman Porvoota ja nähtävää olisi varmasti ollut pidemmäksikin aikaa. Istuttiin laiturilla syömässä jäätelöä, ulkona oli paljon ihmisiä nauttimassa lämpimästä kesäillasta ja ulkoilmatapahtumia oli edelleen käynnissä, vaikka kello oli jo paljon. Täällä haluan vielä jokin päivä käydä uudelleen – ehkä samalla kertaa kun joskus päädytään ajamaan Turun saaristoreitti! Naantalista ajettiin suoraan takaisin Helsinkiin ja päästiin perille pimeän aikaan. Pieni roadtrip oli tullut päätökseen ja oltiin molemmat sitä mieltä, että lähdettäisi samanlaiselle mielellämme uudestaankin.

Tälläviikolla ollaan lähdössä roadtripille Viroon, mutta syksyn aikana haluaisin käydä Itä-Suomessa samanlaisella reissulla. Mäntyharju, Rantasalmi (ja hotelli Järvisydän, tälläkertaa taitaa olla pakko skipata telttailut vaikka kuinka sitä haluaisinkin), Koli, Punkaharju ja Imatra. Suomessa on niin nättejä paikkoja, että pitäisi ehdottomasti matkustaa täällä jatkossa enemmän!